Vi arbeider målbevisst for å ta vare på denne maritime kulturskatten. Formålet med Riksantikvarens fredningsvedtak er bringe M/S «Rogaland» tilbake til tilstanden da skipet gikk ut av kystrutefarten i 1964. Det betyr at salongene som ble fjernet ved reparasjonen etter krigen ikke gjenoppbygges. Det er heller ikke planer om å sette inn dampmaskin til erstatning for dieselmotoren som ble installert i 1950. Dieselmotoren er en 16 sylinders General Motors «Cleveland» bygget i 1943 - og som nå har stått lenger i skipet enn den originale dampmaskinen.
Stiftelsen har med støtte av Riksantikvaren og Rogaland fylkeskommune restaurert lugarer om bord. Det er montert lastebommer på for- og aktermast slik at skipets profil stort sett tilsvarer tilstanden i 1964. Det er nå en prioritert oppgave å utarbeide vedlikeholdsplaner for skrog og maskineri for å sikre planmessighet og langsiktighet.
Stiftelsen samarbeider med Stavanger Maritime Museum med å ta vare på skipet og formidle levende kystkultur, f.eks. med arrangementer som «Appelsinbåten» for barnehagebarn før jul. Sparebankstiftelsen SR-bank har i 2018 gitt støtte til «Appelsinbåten».